duminică, 16 noiembrie 2008

Despre Sucot

Sucotul este o sarbatoare a recoltei, dar principala ei semnificatie e legata de Iesire din Egipt. Suca se spune ca ar fi fost corturile in care traiau evreii in desert sau norii prin care Dumnezeu ii ducea prin desert.

Desi ar trebui sa fi in luna nisan, este pusa acum, tocmai pentru ca nisan pica in general primavara, cand e o placere sa stai afara, iar evreii trebuiau sa simta..diferenta dintre confortul cald al casei si frigul din suca( cu semnificatiile de rigoare).

Se spune ca de Sucot apar cei 7 ushpezim (oaspeti) in suca-ua celui ce tine mitzvoturile: Avraam, Itzak, Iacov, Iosef, Moshe, Aaron,David caci si ei au cunoscut gustul pribegiei. Ca cei 7 sa vina la tine, este mitzva sa primesti oaspeti in carne si oase, sa nu uiti de cei sarci sau care nu pot face suca si sa ii primesti la umbra alei tale, chiar si strainii sunt invitati inauntru.

O suca cshera trebuie sa aiba lungime 70 cm ,latime 70cm, inaltimea intre 80 cm si 10 m. Acoperisul se face din stuf, care trebuie sa fie atat de des incat la amiaza sa fie in suca mai multa umbra decat soare, dar atat de rar incat noapte sa se vada stelele. Nu se aseaza sub nici un acoperis, ci sub cerul liber.

O alta mitzva de Sucot este scuturarea celor 4 minim ( specii): etrog, lulav, hadas, si arvei hanahal. Sunt alese ele tocmai ca sunt atat de diferite. Etrog: are miros si gust, lulav- are gust, dar nu are miros, hadas, are miros, dar nu are gust, harvei hanahal nu are nici gust nici miros. Se leaga toata impreuna si se scutura in cele 4 directii , sus si jos, asta semnificand ca Dumnezeu este peste tot.

O alta semnificatie a celor 4 minim, este ca ele reprezinta cele 4 categorii de evrei. Gustul reprezinta mitzvoturile si mirosul este Tora. Asa sunt: evrei care cunosc Tora si respecta mitzvoturile, evrei care nu stiu Tora , dar respecta mitzvoturile , care stiu Tora dar nu respecat mitzvoturile , si care nu stiu nici Tora si nici nu respecta mitzvoturile. Punerea impreuna a celor 4 tipuri de evrei ( cele 4 minim), semnifica ca evreii ar trebui sa se sustina unul pe altul, sa se acopere unul pe altul...cei ce stiu si respecta pe cei ce nu stiu si nu respecta, asta trebuind sa fie perspectiva evreilor asupra lumii.