marți, 13 mai 2008

Despre Hala

Hala este acea paine pufoasa,nelipsita pe masa de Shabat .

Midrash-ul povesteste cum dupa Iesirea din Egipt ,in desert, Dumnezeu a avut grija de evrei, asa ca zilnic ( mai putin de Shabat), cadea din cer mana ( man , numele ii vine de la intrebarea :"man hu"-ce este asta?).

Midrash-ul povesteste ca arata ca niste bobi mici dar care in stomac se umflau tinand de foame , si aveau gustul dorit de fiecare( fiecare ce si-ar fi dorit sa manance la masa raspectiva).


Tot Midrash-ul povesteste ca acest man era mereu pus pe ceva( nu cadea direct pe pamant) si era mereu acoperit. Asa se explica de ce hala nu este pusa direct pe masa si este acoperita cu un stergar.

O alta explicatie a faptului ca hala este acoperita este sa nu se simta rusinata ca vinului i se acorda mai multa importanta. De Shabat inainte de mancarea se face Kidush-ul, asa ca vinul este binecuvantat inaintea painii.

La o masa normala,rugaciunea de binecuvantarea se face dupa "formula" : MaGaA ESh ( mem-ghimel-ain alef-shin).

Inaintea oricarei mancari se spune rugaciunea de binecuvantare a painii ( daca exista paine pe masa)

Mem: de la Mezonot ( mancare): orez, paste fainoase, chipsuri ( daca nu sunt de cartofi).
Ghimel: de la ghefen ( vita de vie): se binecuvanteaza fructul viei.
Ain : etz ( copac): se binecuvanteaza fructul copacului.
Alef: adama (pamant) : se binecuvanteaza fructul pamantului.
Shin : shar ( restul) : se binecuvanteaza restul( de mancat) care nu intra in nici una din categoriile dinainte. Apoi tot restul de baut, si abia apoi tot restul de miros.

Revenind la hala, faptul ca de Shabat se obisnuieste sa fie pe masa doua hale isi are explicatia tot in Midrash, care spune ca vinerea cadeau din cer doua masuri de man,tocmai pentru ca de Shabat oamenii sa nu faca ceva ce s-ar putea considera munca.( daca in celelalte zile , daca cineva ar fi luat mai mult man decat avea nevoie , surplusul se strica, masura in plus pentru Shabat nu se strica niciodata).

Legat de acest lucru, Midrash-ul povesteste cum doi evrei , au vrut sa ii faca pe oameni sa se indoiasca de cuvantul lui Moshe, spunand ca nu e adevarat ca de Shabat nu cade man.
Asa ca au iesit noaptea de Shabat, ca sa nu ii vada nimeni , si man-ul lor in plus l-au imprastiat printre corturi, sperand ca a doua zi dimineata vor putea striga in gura mara ca Moshe minte , ca si de Shabat cade man.
Insa pasarelele au mancat tot man-ul asa ca dimineata nu mai era nici o urma de man printre corturi.
Drept multumire pentru ce au facut, exista un singurul Shabat ( se cheama Shabat Shira,si este in general Shabatul dinainte de TuBi Shvat)in care se pun afara firimituri de hala pentru pasarele.(in general in ziua de Shabat este interzisa hranirea altor animale decat cele ale casei ).


Obiceiul de a se manca hala cu sare isi are originea in obiceiul de a duce jertfa la Templu; peste carnea jertfita se punea sare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu